Terapia dziecka
Integracja sensoryczna
Przetwarzanie sensoryczne to proces, podczas którego nasz układ nerwowy odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, smaku, węchu, układu przedsionkowego (ruch), propriocepcji (czucie ciała), następnie je rozpoznaje, organizuje i interpretuje w taki sposób, aby mogły zostać wykorzystane do celowego działania.
Nieprawidłowości tego procesu to właśnie zaburzenia integracji sensorycznej. Mają one ogromny wpływ na zachowanie człowieka i uczenie się.
Wyróżniamy:
- zaburzenia modulacji sensorycznej, które polegają na błędnym odbiorze intensywności bodźców,
- zaburzenia różnicowania sensorycznego, polegające na błędnym odczytywaniu jakości i właściwości bodźców,
- zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej, polegające na nieprawidłowo rozwiniętych wzorcach posturalnych i ruchowych.
Diagnozę procesów integracji sensorycznej przeprowadza wykwalifikowany terapeuta SI. Proces diagnozy obejmuje najczęściej 2-3 spotkania, podczas których terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami, obserwację kliniczną, obserwuje dziecko w czasie spontanicznej zabawy oraz przeprowadza standaryzowane testy (dzieci powyżej 4 roku życia).
Zajęcia prowadzone są zazwyczaj jeden, dwa razy w tygodniu. Ćwiczenia dostosowywane są indywidualnie do każdego dziecka i mają formę stymulującej dla mózgu zabawy.
Podczas terapii SI dzieci nie uczą się określonych umiejętności, ale poprawiają integrację sensoryczną, dzięki której mogą dane umiejętności nabyć.
Wybrane objawy, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej:
- nadwrażliwość lub słaba reakcja na bodźce,
- opóźniony rozwój ruchowy,
- opóźniony rozwój mowy,
- słaba równowaga i koordynacja,
- problemy z napięciem mięśniowym,
- nadmierny niepokój, drażliwość, impulsywność,
- problemy z koncentracją uwagi,
- nadruchliwość,
- trudności z motoryką małą,
- wybiórczość pokarmowa.
Umów się na pierwszą wizytę lub dowiedz się więcej - Zadzwoń!