Terapia dziecka
Rehabilitacja wzroku
Rehabilitacja wzroku jaką realizujemy w Centrum Grawitacja jest wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka z problemami w widzeniu. Wzrok jest zmysłem, który podlega rozwojowi oraz poddaje się terapii i rehabilitacji. Funkcje wzrokowe u niemowląt i dzieci słabowidzących nie rozwijają się samoistnie, dlatego należy podjąć terapię i ćwiczyć je jak najwcześniej. Niezwykle istotne znaczenie dla dziecka ma proces stymulacji wzroku i uczenia patrzenia w różnych warunkach. Terapia skierowana jest do dzieci już od 4 miesiąca życia.
Dla kogo jest terapia wzroku:
- niemowląt i dzieci z osłabieniem widzenia (np. zaćma wrodzona, achromatopsja, zanik/niedorozwój nerwów wzrokowych, wysoka krótkowzroczność, degeneracje siatkówki, zezem itp.),
- wcześniaczków w połączeniu z niedojrzałością układu wzrokowego,
- dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- niemowląt i dzieci z zaburzeniami neurologicznymi,
- niemowląt i dzieci ze zdiagnozowanymi wadami genetycznymi,
- niemowląt i dzieci po urazach i infekcjach mózgu,
- problemy w nauce (wynikające m.in. z zaburzeń akomodacji, zaburzeń ruchomości gałek ocznych, zaburzeń konwergencji).
- pogorszenie widzenia w wyniku choroby, m.in. retinopatii cukrzycowej, infekcji, urazów
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
Działania rehabilitacyjne obejmują:
- wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych opóźnieniami rozwojowymi
z tytułu uszkodzenia narządu wzroku, - rozwijanie umiejętności kontroli motoryki gałek ocznych podczas zabaw odpowiednio dobranymi do możliwości wzrokowych dziecka zabawkami,
- rozwijanie podstawowych funkcji wzrokowych również poprzez zwiększanie ruchomości gałek ocznych (fiksacja i lokalizowanie bodźca, śledzenie go, przenoszenie fiksacji),
- naukę rozumienia relacji przestrzennych między przedmiotami
w otoczeniu, radzenia sobie z zaburzonym poczuciem głębi,
brakiem widzenia przestrzennego, - rozwijanie funkcji percepcyjnych wzrokowych takich jak: porównywanie i identyfikowanie przedmiotów i ich reprezentacji obrazkowych, wewnętrznych szczegółów, kolorów, kształtów, pamięci wzrokowej, figur i znaków abstrakcyjnych, dopełniania wzrokowego, syntezy
i analizy wzrokowej itd., - wzmacnianie umiejętności korzystania z umiejętności wzrokowych oraz percepcyjnych podczas zabaw ruchowych,
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała i w otoczeniu.
Umów się na pierwszą wizytę lub dowiedz się więcej - Zadzwoń!