Terapia dziecka
Narzędzia diagnostyczne stosowane do oceny wczesnego rozwoju motorycznego w Centrum Grawitacja:
Dziecko urodzone przedwcześnie dojrzewa w niefizjologicznych dla jego organizmu warunkach. Trudno więc spodziewać się, że wszystkie etapy rozwoju będą przebiegały dokładnie tak samo jak u dziecka urodzonego o czasie.
Kluczem do zrozumienia specyfiki i zagadek rozwoju dziecka urodzonego przedwcześnie jest nie tylko ocena wieku biologicznego (czasem też różnego od wieku skorygowanego), ale również tempa dojrzewania jego organizmu, czyli wszystkich procesów, na bazie których dziecko może zdobywać kolejne umiejętności.
Proces rehabilitacji ma różne poziomy zaawansowania, różny zakres i rodzaj interwencji. Dotyczy to również technik terapeutycznych, które są w zasadzie tylko narzędziem terapeuty.
Zgodnie z zasadą: technika jest dla terapeuty, dziecko ma jej nie czuć, tylko dzięki niej uczyć się realizować swoje cele. Jeśli chodzi o cele – w przypadku dzieci, na każdym poziomie rozwoju – można je w odpowiedni sposób zaaranżować, adekwatnie do ich potrzeb, możliwości, ograniczeń i zainteresowań.
Kluczem do zrozumienia specyfiki i zagadek rozwoju dziecka urodzonego przedwcześnie jest nie tylko ocena wieku biologicznego (czasem też różnego od wieku skorygowanego), ale również tempa dojrzewania jego organizmu, czyli wszystkich procesów, na bazie których dziecko może zdobywać kolejne umiejętności.
Proces rehabilitacji ma różne poziomy zaawansowania, różny zakres i rodzaj interwencji. Dotyczy to również technik terapeutycznych, które są w zasadzie tylko narzędziem terapeuty.
Zgodnie z zasadą: technika jest dla terapeuty, dziecko ma jej nie czuć, tylko dzięki niej uczyć się realizować swoje cele. Jeśli chodzi o cele – w przypadku dzieci, na każdym poziomie rozwoju – można je w odpowiedni sposób zaaranżować, adekwatnie do ich potrzeb, możliwości, ograniczeń i zainteresowań.
Stosowane Metody Oceny Dziecka w Centrum Grawitacja:
01
Metoda Prechtl’a
Metoda Prechtl’a jest to narzędzie diagnostyczne, przeznaczone dla dzieci przedwcześnie urodzonych i niemowląt do 5 miesiąca życia. Polega na obserwacji motoryki spontanicznej dziecka i pozwala na bardzo precyzyjne określenie natury i poziomu trudności psycho – motorycznych dziecka. Procedura jest krótka, nieinwazyjna i całkowicie akceptowalna przez dziecko.
Podstawą badania jest obserwacja dziecka lub analiza wideo. Ocenia się ilość, jakość i rodzaj wykonywanych przez dziecko ruchów. W tym wieku czynności ruchowe są podobne u wszystkich dzieci (to właśnie tzw. globalne wzorce). Ocenia się dwa rodzaje ruchów: wijące (writhing) występujące 8-12 tygodni po porodzie oraz ruchy fidgety występujące 15-20 tygodni po porodzie.
Aby dać rzetelną diagnozę, lekarz, fizjoterapeuta lub rodzic nagrywa kilka filmów na przestrzeni pierwszych 20 tygodni życia dziecka. Nagrania przedstawia lekarzowi lub fizjoterapeucie, który ukończył kurs Diagnostyki Metody Prechtla. Największą wartość diagnostyczną mają filmy nakręcone w momencie, kiedy maluch ma 12 tygodni.
Podstawą badania jest obserwacja dziecka lub analiza wideo. Ocenia się ilość, jakość i rodzaj wykonywanych przez dziecko ruchów. W tym wieku czynności ruchowe są podobne u wszystkich dzieci (to właśnie tzw. globalne wzorce). Ocenia się dwa rodzaje ruchów: wijące (writhing) występujące 8-12 tygodni po porodzie oraz ruchy fidgety występujące 15-20 tygodni po porodzie.
Aby dać rzetelną diagnozę, lekarz, fizjoterapeuta lub rodzic nagrywa kilka filmów na przestrzeni pierwszych 20 tygodni życia dziecka. Nagrania przedstawia lekarzowi lub fizjoterapeucie, który ukończył kurs Diagnostyki Metody Prechtla. Największą wartość diagnostyczną mają filmy nakręcone w momencie, kiedy maluch ma 12 tygodni.
Kryteria techniczne:
- należy nagrywać spontaniczne aktywności dziecka,
- nagrania najlepiej jest wykonywać w ciepłym pomieszczeniu w domu,
- nagrania mogą być wykonane telefonem komórkowym,
- minimalna długość każdego nagrania to 5 minut (w przypadku dzieci urodzonych przedwcześnie – 30 minut), maksymalna – 60 minut.
W trakcie nagrania dziecko:
- powinno być ubrane w jasne, obcisłe body z krótkim rękawem,
- musi leżeć swobodnie na podłożu (zaleca się ciemne podłoże, np. ciemny, jednolity ręcznik/kocyk),
- musi się poruszać,
- musi być najedzone i zrelaksowane,
- nie może płakać, mieć czkawki, ssać smoka ani palca,
- nie może być zagadywane czy zabawiane,
- musi być widoczne całe z góry (nie z boku).
Ocena motoryki spontanicznej pozwoli na wydanie opinii czy dziecko rozwija się prawidłowo, czy też potrzebuje większej uwagi specjalistów.
02
Test of Infant Motor Performance
TIMP uznany na świecie wiarygodny i rzetelny test do oceny rozwoju psychoruchowego niemowląt do 4 miesiąca życia. Można zastosować go u wcześniaków od 32 tygodnia życia płodowego. Przeprowadzenie testu wymaga obserwacji Dziecka i wypełnienia formularza po czym uzyskuje się wynik, który wskazuje poziom rozwojowy Dziecka. Badanie przeprowadza lekarz lub fizjoterapeuta po ukończonym kursie. Badanie trwa 30 min, podczas których ocenia się rozwój motoryczny dziecka w pozycji na plecach i na brzuchu poprzez obserwację oraz ocenę zdolności do osiągania poszczególnych etapów rozwoju charakterystycznych dla danego tygodnia życia. Wynik podaje się na siatce centylowej, co poprzez analogię do oceny wagi, wzrostu i obwodu głowy daje czytelną dla rodziców informację o rozwoju dziecka i ewentualnym opóźnieniu w rozwoju.
TIMP ocenia/bada:
- zmianę umiejętności motorycznych w czasie
- identyfikuje niemowlęta wysokiego ryzyka z powodu słabych wyników motorycznych
- może być wykorzystany do planowania i oceny rezultatów interwencji dla dzieci z niskimi wynikami.
03
Skala Rozwoju Bayley III
Skala składająca się z obserwacji:
- motoryki (111 cech);
- rozwoju psychicznego (178 cech);
- zachowania (30 cech)
Skala ta jest wystandaryzowana dla dzieci od 1 do 42 miesiąca życia. Czas przeprowadzania testu trwa od 30 do 90 minut. Skala jest narzędziem służącym głównie do określenia opóźnień rozwojowych i planowania interwencji terapeutycznej. W dostępnych badaniach nie wskazano, iż skala ma cel predykcyjny mózgowego porażenia dziecięcego, ale każde odchylenie w rozwoju świadczy o zaburzeniu ośrodkowego układu nerwowego, z których może w przyszłości rozwinąć się MPD
Umów się na pierwszą wizytę lub dowiedz się więcej - Zadzwoń!